پنجره های دوجداره نسل جدیدی از پنجره های ساختمانی هستند که دارای مزایای بیشماری به ویژه در بخش کاهش مصرف انرژی و نفوذ آلودگی به داخل ساختمان می باشد. در این متن سعی داریم به بررسی قطعات پنجره دوجداره مدرن اشاره کنیم.

معرفی قطعات پنجره دوجداره

پروفیل ها یو پی وی سی

ساختار و چهارچوب اصلی پنجره ها پروفیل آن می باشد. در واقع سایر قطعات پنجره ها دوجداره شامل یراق آلات و شیشه ها روی آن مونتاژ می شود. پروفیل ها یو پی وی سی از استحکام و مقاومت خوبی برخور دارند. ضمن اینکه پروفیل یو پی وی سی برتری ها زیادی مانند زیبایی ،وزن سبک ،عدم اشتعال، قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت در برابر مواد شیمیایی دارد.

شیشه دوجداره

ارتباط فضای داخلی ساختمان با محیط اطراف توسط شیشه برقرار می شود. با وجود شیشه دوجداره دیگر هوای بیرون به فضای داخل نخواهد آمد و از هدر رفت انرژی جلوگیری می شود. ماندگاری شیشه به عوامل متعددی مانند کاربری ، طرز ساخت و مکان نصب، کیفیت مواد استفاده شده و تفاوت دما بستگی دارد.

یراق آلات

تعریف کلی گفته می شود هر نوع مکانیزم که سبب می شود بخشی از پنجره قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد به عنوان یراق شناخته می شود. آنچه که باعث عایق بندی خوب پنجره در مقابل آلودگی صوتی می شود با استفاده از یک یراق خوب و استاندارد فراهم می شود. به طور کلی یراق آلات پنجره دوجداره شامل قفل ،دستگیره ،اسپانیولت و… که بر روی پنجره نصب می شود.

مطالب بیشتر
تعمیر و رگلاژ پنجره یو پی وی سی به صورت کاملا حرفه ای

قطعات پنجره دوجداره

اسپانیولت

این بخش از پنجره که در اصطلاح عمومی به عنوان قفل پنجره دوجداره شناخته می شود مهم ترین بخش یک یراق است. قطعه فلزی که ارتفاع و ابعاد آن متناسب با ارتفاع پنجره دوجداره می باشد. در صورتی که این قطعه از آلیاژ مرغوب نباشد می تواند باعث کاهش طول عمر چرخ دنده ها و افزایش فشار روی دستگیره ها و در نهایت در آمدن فنر اسپانیولت که پنجره را به طور کامل از کار می اندازد.

دستگیره

یک اهرم است که باز و بسته کردن پنجره را انجام می دهد. دستگیره از قطعات پنجره دوجداره که در طرح و رنگ ها مختلف وجود دارد. در زمان خرید دستگیره پنجره دوجداره دقت کافی به لحاظ کیفیت محصول را داشته باشید. چرا که در صورت عدم کیفیت دستگیره پنجره بعد از مدتی کوتاه شکسته یا معیوب می شود.

لولا

لولا در پنجره ها نقش یک مفصل را ایفا می کند مفصلی که بازشو پنجره به حول آن چرخش کرده یا بسته می شود. لولای پنجره باید از استحکام بالایی برخوردار باشد چرا که اقلام و لوازم جانبی پنجره به خصوص شیشه وزن بسیار بالایی دارد به همین خاطر لازم است لولای پنجره مقاومت و استحکام لازم را داشته باشد.

قطعات پنجره دوجداره

نوارهای لاستیکی

نوارهای لاستیکی پنجره دوجداره که گاها واشر پنجره دوجداره نیز شناخته می شود. به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و عدم تغییر شکل نقش درزبندی و آب بندی پنجره را به عهده دارند. فواصل بین شیشه و پروفیل و همچنین فواصل بین بازشو پنجره توسط نوارهای لاستیکی درزبندی می شوند. ذکر این نکته لازم است که بگوییم تعویض نوارهای لاستیکی در پنجره های دوجداره امکان پذیر می باشد و در صورت پوسیدگی یا دفرمگی لاستیک پنجره دوجداره خود می توان با نمونه های جدید جایگزین کرد.

مطالب بیشتر
تعمیر پنجره دوجداره در مرکز تهران توسط گروه فیدار
زاماک

زاماک پنجره دوجداره که به کیپ پنجره دوجداره نیز معروف است وظیفه قفل شدن پنجره را به عهده دارد. قطعه ای فلزی از جنس فلز ریخته گری روی که مقابل اسپانیولت پنجره یا همان قفل پنجره دوجداره بسته می شود. یکی از مشکلات بسیار رایج در ارتباط با زاماک پنجره دوحالته شکستگی آن می باشد.

جمع بندی

لازم است بدانید که تمامی قطعات پنجره دوجداره اهمیت بالایی دارند اگر یکی از این اجزاء دچار مشکل شود در عملکرد درب و پنجره مشکل به وجود می آید. در صورت بروز هرگونه مشکل یا خرابی با تعمیرکار حرفه ای گروه فیدار که متخصص در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیومی می باشند تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس فیدار