زاماک پنجره دوجداره از اجزای پنجره می باشد که نقش کلیدی را ایفا می کند. زاماک یک نوع آلیاژ است که عناصر اصلی عبارتند از روی ،آلومینیوم، مس ،منیزیم ،آهن ،کادمیم ،قلع ،نیکل ،کروم و منگنز در آن به کار رفته است.

یکی از کوچک ترین و مهم ترین قطعات درب و پنجره دوجداره که بر روی عایق بندی تاثیرگذار است زاماک پنجره دوجداره می باشد.

زاماک در پنجره دوجداره

کاربرد زاماک در پنجره دوجداره در واقع برای قفل شدن و چسبیدن کامل لنگه به فریم استفاده می شود. در نظر داشته باشید که زاماک نقش اساسی در بحث رگلاژ پنجره دوجداره ایفا می کند. و باید زاماک درست تنظیم شود تا رگلاژ بدون مشکل صورت گیرد ضمن اینکه لازم است بدانید زاماک قابل تعویض و تعمیر می باشد.

زاماک در پنجره دوجداره

عناصر تشکیل دهنده زاماک

پایه اصلی زاماک روی است که ظاهر سفید رنگ با درخشش آبی یا نقره ای دارد. ساختار روی، کریستالی بلوری و فشرده است. در واقع آلیاژ ریختگی روی با نام زاماک یکی از معروف ترین آلیاژ ها آن می باشد. ترکیبات این قطعه شامل نیکل، روی ، منگنز، منیزیم، قلع، کروم، کادمیم، آلومینیوم می باشد.

نحوه کار زاماک

زمان حرکت دستگیره ،قطعه ای استوانه ای روی اسپانیولت حرکت کرده و هنگام بسته شدن زاماک قرار می گیرد و در زمان باز شدن از آن خارج می شود. زاماک جزء قطعات تعویض پنجره حساب می شود که در ابعاد و اشکال مختلف تولید می شود.

مطالب بیشتر
رگلاژ درب و پنجره دوجداره به صورت تخصصی

تعداد زاماک در هر نوع پنجره

تعداد زاماک در هر نوع درب و پنجره متفاوت است. در صورتی که قصد تعویض زاماک را دارید ابتدا باید تعداد استوانه ها یا بادامک ها اسپانیولت را به شمار می ورد براساس تعداد آن سفارش دهید. تعداد زاماک یا همان کیپر پنجره در سیستم تک حالته، دوحالته و کشویی با یکدیگر تفاوت دارد. در پنجره تک حالته و کشویی در یک طرف از زاماک پنجره دوجداره استفاده می شود. یعنی تنها در ضلعی که سمت دستگیره است نصب می شوند. اما در یراق پنجره های دوحالته در سه یا چهار ضلع آن را نصب می کنند.

تاثیر زاماک در رگلاژ پنجره دوجداره

در صورت آسیب رسیدن به این بخش و همچنین جا به جایی در اثر عوامل انسانی دو راه پیش رو دارید که یا باید آن را تعویض یا تعمیر کنید. که این موضوع نیازمند دانش فنی است و یا اینکه از آلن ها مخصوص برای جا به جایی استفاده کنید. که در هر دو صورت احتیاج به تعمیرکار ماهر در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیومی برای این امر می باشد.

زاماک در پنجره دوجداره

نحوه نصب زاماک

به دلیل قابلیت نگه دارندگی لنگه ی بازشو زاماک تحت فشار زیادی از طرف قسمت های استوانه ای یا بادامک قرار می گیرد. به همین دلیل است که اگر این قطعه کیفیت مطلوبی نداشته باشد در اثر این فشار معیوب یا شکسته خواهد شد. در صورت بروز این مشکل تعویض زاماک الزامی خواهد بود. در ابتدای کار باید با توجه به پنجره خود زاماک مناسب را انتخاب کنید.

مطالب بیشتر
تعمیر یراق آلات پنجره آلومینیومی توسط فیدار

نصب زاماک پنجره دوجداره روی پروفیل فریم، با استفاده از پیچ سرمته، در قسمت‌هایی نصب می‌شود که رو به رویی بادامک‌های اسپانیولت قرار بگیرد. اسپانیولت روی پروفیل لنگه‌ی متحرک و زاماک روی پروفیل فریم قرار می‌گیرد. در ابتدا لنگه‌ی درب یا پنجره را باز می‌کنیم و سپس بالای محل قرارگیری بادامک استوانه‌ای اسپانیولت را علامت می‌زنیم. برای راحتی کار ابتدا روی لنگه‌ی بازشو را علامت زده و سپس لنگه را می‌بندیم و روی فریم را علامت می‌زنیم. پس از اتمام این مرحله، زاماک را بالای خط علامت زده شده قرار داده پیچ آن را میبندیم.

کاربرد زاماک

زاماک پنجره دوجداره زمانی تحت فشار قرار می گیرد کارایی بسیار مطلوبی خواهد داشت. به همین خاطر است که در یراق آلات درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل اگر بخواهیم نقش زاماک را بگوییم به صورت یراقی است که جهت قفل شدن و چسبیدن کامل لنگه به فریم کاربرد دارد. و می توان گفت زاماک در رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره نقش خواهد داشت و باید آن را به درستی تنظیم کنید. کاربرد زاماک در درب و پنجره دوجداره به این صورت است که هنگام حرکت دستگیره قطعه استوانه ای روی اسپانیولت حرکت کرده و هنگام بسته شدن قرار می گیرد و در زمان باز شدن از آن خارج می شود. زاماک پنجره دوجداره در ظاهر یک بخش ناچیز است اما در صورتی که در بعد فنی یکی از مهم ترین قسمت های یراق آلات به شمار می آید.

مطالب بیشتر
تعمیر و رگلاژ پنجره آلومینیومی به صورت تخصصی

زاماک در پنجره دوجداره

نکته

نکته قابل توجه در زاماک این است که هر چه میزان روی آن بیشتر باشد به مراتب میزان مقاومت آن نیز بالا می رود و شکنندگی آن کاهش پیدا می کند.

جمع بندی

زاماک در حالت دیداری یک بخش ناچیز به حساب می آید اما در بعد فنی یکی از مهمترین قسمت های یراق آلات نصب شده بر روی پنجره دوجداره و آلومینیوم می باشد. کارایی زاماک در پنجره دوجداره بسیار زیاد و تاثیرگذار است. که به دلیل استحکام بالا و ماندگاری و طول عمر بیش از حد انتظار می رود مدت طولانی قابل استفاده باشد. برای اینکه اطمینان خاطر داشته باشید و کار به نحوه اصولی و درست انجام شود از گروه فنی مهندسی فیدار کمک بگیرید.

شماره تماس فیدار