تعریف رگلاژ، به فرآیندی گفته می شود که سبب می شود پنجره به صورت صحیح و متوزان در قالب خود قرار گرفته و حرکت کند. لازم است بدانید رگلاژ پنجره آلومینیومی با پنجره دوجداره متفاوت است. به طور کلی پنجره آلومینیومی ممکن است بعد از مدتی دچار مشکلاتی شود و نیاز به رگلاژ و تعمیر داشته باشد. برای تعمیر با کمک ابزار مخصوص و آچار آلن به راحتی تعمیرات را انجام داده و یراق آلات و زاماک را تنظیم کرد. آچار آلن نقش مهم و کاربردی را در رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیومی دارد و بیشترین استفاده از آن می شود.

چه موقع نیاز به رگلاژ پنجره آلومینیومی می باشد؟

به طوری که حرکت باز و بسته کردن به درستی انجام نشود یا حتی اینکار زیاد انجام شود. با گذر زمان احتیاج به رگلاژ پنجره آلومینیومی دوجداره می باشد. یا اینکه به قسمت بازشو پنجره ضربه وارد شود باید رگلاژ صورت بگیرد.

در صورت بروز این عوامل نیاز به تعمیر و رگلاژ است :

  • راحت و باز و بسته نشدن دستگیره
  • از دست دادن قابلیت عایق حرارتی
  • از دست دادن مطلوبیت و کارایی اولیه
  • اشکال در بسته شدن درب و پنجره آلومینیومی و به کار نبردن فریم مستحکم
  • عملکرد نامطلوب یراق آلات
  • آسیب به لاستیک های اطراف پنجره
  • نفوذ آب در اطراف پنجره به دلیل استفاده نادرست از چسب و لاستیک مخصوص
مطالب بیشتر
چگونگی تعویض قفل و دستگیره پنجره دوجداره

رگلاژ پنجره آلومینیومی

نکته : لازم است که بدانید رگلاژ پنجره آلومینیومی کمی پیچیدگی دارد. و باید فرد ماهر و باتجربه در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیومی انجام دهد. چرا که یراق آلات مورد استفاده در این پنجره ها مهندسی خاصی دارد و برای تنظیم آن نیاز به پارامترهایی است که تنها فرد متخصص به آن آگاهی دارد.

مراحل رگلاژ

برای انجام این کار نیاز به ابزار خاص می باشد.

  1. در مرحله ابتدایی باید قسمت ها مختلف بررسی شود از جمله تنظیم زاماک نیز در رگلاژ  بسیار موثر است و باید به خوبی در جای خود قرار گیرد.
  2. مرحله بعد تعمیر کار پنجره دوجداره آلومینیومی به سراغ آلن مخصوص می رود و یراق آلات را تنظیم می کند تا اینکه لنگه و قاب در یک راستای هماهنگ قرار گیرد.
  3. بعد از آن نوبت به لولاها می رسد که در صورت نیاز لولا کمی به آن اضافه می شود.
  4. در مرحله بعد از رگلاژ و تعمیر پنجره آلومینیومی نوبت به رگلاژ شیشه ها می رسد که با زیر شیشه و استفاده از کارتک مخصوص صورت می گیرد.

رگلاژ پنجره آلومینیومی

نگهداری درست از پنجره آلومینیومی

باز و بسته کردن اصولی و استفاده درست از پنجره

سفت بودن پیچ های قفل و دستگیره پنجره

وجود فریم آهنی مستحکم در اطراف پنجره ها دوجداره در زمان نصب

تعویض دوره ای لاستیک ها اطراف پنجره آلومینیومی برای عایق بندی و درزگیری

مطالب بیشتر
شناختن کامل اجزای پنجره دوجداره

 

نکته : فلز آلومینیوم از جهت ارزش و میزان کاربرد بعد از آهن قرار می گیرد. و به خاطر نرم و سبک بودن به سادگی شکل می گیرد. به شکلی که در مورد رگلاژ پنجره آلومینیومی این خاصیت مشکل ساز می شود. چرا که تعمیر کار باید مراقب باشد تا باعث آسیب به پروفیل نشود.

رگلاژ پنجره آلومینیومی

جمع بندی

پیشنهاد ما به شما عزیزان اینکه در خصوص تعمیر و رگلاژ درب و پنجره آلومینیومی حتما با افراد ماهر و باتجربه در این حوزه تماس بگیرید. که گروه فنی و مهندسی فیدار آماده ارائه خدمات به همشهریان محترم در شهر تهران و کرج می باشد.

شماره تماس فیدار