تعمیر و تعویض اسپانیولت در پنجره دوجداره یکی از تعمیرات مهم و حساس است. که اطلاع داشتن از برخی نکات در مورد اسپانیولت می تواند از بروز هزینه ها اضافی جلوگیری کند.

تعریف اسپانیولت

در قسمت بازشو پنجره دوجداره یک یراق سرتاسری قفل، از بالا تا پایین بازشو را در برمی گیرد به این قسمت در اصطلاح فنی اسپانیولت می گویند. در واقع قفل، دستگیره، زاماک، توپی و هر بخشی که در باز و بسته شدن و سیستم حرکتی پنجره دوجداره یو پی وی سی است را شامل می شود. به طور کلی در تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره اسپانیولت قسمتی است که در صورت هر گونه خرابی باید بررسی شود. چرا که عملکرد صحیح پنجره به این قطعه باز می گردد.

تعمیر و تعویض اسپانیولت

چه موقع نیاز به تعمیر یا تعویض اسپانیولت است؟

دلایل خرابی اسپانیولت تنها جنس و نحوه استفاده آن نمی تواند باشد. عوامل متعددی مانند عدم رگلاژ پنجره دوجداره، که سبب بار اضافی در زاماک شده و نگه داری توپی را دچار اخلال می کند و موجب شکستگی می شود.

از دیگر دلایل خرابی اسپانیولت نصب غیر اصولی این یراق است. که در اکثر موارد در مدت زمان کوتاهی سبب از کار افتادگی پنجره می شود. به طور کلی نصب غیر استاندارد در پنجره دوجداره و استفاده از لولا و یراق آلات غیر استادارد و نامرغوب می تواند سبب استهلاک پنجره شود.

مطالب بیشتر
چگونگی تعمیر و تعویض لولا پنجره دوجداره؟

چگونگی تشخیص خرابی اسپانیولت

برای تشخیص خرابی و استهلاک لازم است دستگیره را به سمت بالا بچرخانید. اگر سیستم قفل به خوبی عمل کرد و هیچگونه درزی در بین قسمت بازشو و فریم ایجاد نشد. یا در زمان باز و بسته کردن و همچنین چرخاندن دستگیره هیچ گونه درگیری برای باز شدن احساس نکردید اسپانیولت سالم است. راه های دیگری نیز وجود دارد مثل قفل شدن و باز نشدن یا نرفتن توپی در زاماک اشاره کرد.

تعمیر و تعویض اسپانیولت

فاکتورهای موثر در خرابی اسپانیولت

عدم رگلاژ صحیح پنجره دوجداره یو پی وی سی به ویژه در شیشه دوجداره سبب بار اضافی در زاماک شده و ممکن است نگهداری توپی را مختل کند و منجر به شکستگی شود.

یکی دیگر از فاکتورها در خرابی اسپانیولت نصب نادرست این یراق است. که در بسیاری از موارد در مدت زمان کوتاهی سبب از کار افتادگی شده و هزینه تعویض اسپانیولت پنجره دوجداره را افزایش می دهد.

به اضافه این موارد نصب نادرست و استفاده از لولا و یراق آلات غیر استاندارد و نامرغوب در پنجره دوجداره در کنار عدم به کارگیری روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره به طور صحیح نیز امکان دارد منجر به استهلاک اسپانیولت پنجره شود.

تاثیر رگلاژ بر ماندگاری اسپانیولت

رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره نقش مهمی در ماندگاری و کارکرد صحیح اسپانیولت پنجره های دوجداره ایفا می کند. این سیستم سبب حل تداخل در بین اجزا و قطعات پنجره می شود. اجازه می دهد تا پنجره به طور صحیح و بدون مشکل کار کند.

مطالب بیشتر
نحوه رگلاژ پنجره UPVC

عدم انجام رگلاژ به صورت دوره ای یکی از عواملی است که امکان دارد به خرابی اسپانیولت منجر شود و اینکه می تواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که برای جلوگیری از نیاز داشتن روش تعویض و نصب اسپانیولت پنجره به طور دوره ای از خدمات رگلاژ استفاده کنید. چرا که این اقدام به جلوگیری از خرابی اجزا و لوازم مرتبط کمک می کند.

توجه : در نهایت با اقدام به تعمیر و نگهداری سریع، از هزینه های اضافی چون تعمیر قفل و دستگیره ،باز نشدن قفل پنجره ،تعویض لولای شکسته ،تعویض شیشه شکسته ،رفع افتادگی پنجره و درزگیری پنجره جلوگیری خواهید کرد.

تعمیر و تعویض اسپانیولت

نگهداری و افزایش طول عمر اسپانیولت

برای نگهداری حتماً لازم است که از هر گونه فشار مضاعف بر روی آن پرهیز کنید. برای این موضوع در صورت خارج شدن از رگلاژ پنجره دوجداره به سرعت اقدام کنید تا هزینه اضافی پرداخت نکنید.

به دلیل قیمت بالای یراق آلات پنجره دوجداره درجه یک حتماً پیشنهاد می شود از سازندگان معتبر که استانداردهای لازم را دارد برای پنجره دوجداره خود تهیه کنید و نسبت به تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیوم به صورت دوره ای اقدام کنید.

در حالی که اسپانیولت و دستگیره از جنس مرغوب و دارای استاندارد باشد استهلاک این قطعه به ندرت اتفاق می افتد.

جمع بندی

در اصل اسپانیولت مانند یک محرک فعالیت می کند و در بین تمامی یراق آلات پنجره دوجداره از اهمیت و جایگاه حساسی برخوردار است. به طوری که اگر این بخش از کار بی افتد در واقع کل پنجره دچار مشکل می شود. که تنها راه حل آن تعمیر و تعویض اسپانیولت است. در آخر دقت کنید که برای تعویض اسپانیولت و کاهش اصطحکاک بین توپی و زاماک حتماً از کارشناسان حرفه ای و باتجربه مجموعه فیدار کمک بگیرید.

مطالب بیشتر
معرفی اسپانیولت پنجره دوجداره

شماره تماس فیدار