اسپانیولت از گروه یراق آلاتی است که در پنجره ها و درها استفاده می شود. در واقع قفل اسپانیولت از فولاد یا آلومینیوم ساخته می شود. که می توان آن را در انواع مختلف پنجره ها از پنجره لولایی تا مدل فرانسوی استفاده نمود. در صورتی که بخواهید اسپانیولت پنجره دوجداره را مشاهده کنید تنها لازم است لنگه پنجره را باز نمایید تا اسپانیولت را در طول پنجره از بالا تا پایین روی قاب عمودی مشاهده کنید.

اسپانیولت چیست؟

در واقع اسپانیولت پنجره دوجداره با چند زبانه کوچک در امتداد طولی پروفیل لنگه را به چهارچوب قفل می کند. این قطعه شامل یک میله فلزی است که هنگام چرخاندن دستگیره به داخل قاب پنجره می لغزد و با درگیر شدن لنگه درب یا پنجره آن را محکم به چهارچوب متصل می کند. به طور کلی این قطعه تمام یراق آلات قفل ،دستگیره ،زاماک ،توپی و هر بخشی که در باز و بست سیستم حرکتی پنجره موثر است را شامل می شود.

اسپانیولت پنجره دوجداره

عملکرد اسپانیولت پنجره دوجداره

دسته اسپانیولت معمولاً به یک میله فلزی متصل می شود که روی سطح قاب نصب می شود. هنگامی که دستگیره چرخانده می شود، جعبه دنده ای کار می کند. که میله ها را حرکت می دهد، این میله ها در سوکت ها در دو انتهای بازشو قرار گرفته اند. این دستگیره‌ها را می‌توان به سمت چپ گرد یا راست گرد کار گذاشت.

مطالب بیشتر
عایق صوتی پنجره دوجداره، بسیار مهم و تاثیرگذار

اهمیت یراق اسپانیولت در پنجره دوجداره

کاملا واضح است که هر کدام از یراق آلات پنجره دوجداره عملکرد ویژه ای دارند که در موارد بسیار بر دیگر یراق آلات تاثیر گذار است. اسپانیولت قطعه بسیار مهمی است. توجه داشته باشید که در صورت عدم تعویض به موقع اسپانیولت پنجره دوجداره می تواند سبب شکستن و آسیب به لوله ،زاماک دستگیره و برخی دیگر از قطعات شود. که منجرب به صرف هزینه بیشتر برای تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره می گردد.

برتری وجود اسپانیولت

یکی از مزایای اسپانیولت این است که سطح بالایی از امنیت را فراهم می آورد. نقاط قفل در طول پنجره توزیع می شوند و با استفاده از یک پیچ محکم در جای خود قفل می شوند. به جز ویژگی امنیتی اسپانیولت درزگیری بهتری نسبت به قفل ها سنتی دارند که می تواند به کاهش نفوذ هوا ها و بهبود عایق بندی پنجره کمک کند. توصیه می شود که اسپانیولت رابه طور منظم روغن کاری کنید تا عملکرد روان را برای پنجره ایجاد کند.

نکته  : اسپانیولت در ارتباط مستقیم با قفل است.

اسپانیولت پنجره دوجداره

تعویض اسپانیولت پنجره دوجداره

از قبیل مشکلات که امکان دارد پیش بیاید. این است که در گذر زمان در زمان باز و بسته کردن درب و پنجره و قفل آن دچار مشکل شود. دلیل این مشکل می تواند جنس نامناسب و بی کیفیت اسپانیولت، استفاده نادرست یا فرسودگی این قطعه در طول زمان باشد. در این حالت تعمیرکار ماهر و مجرب تیم فیدار تشخیص می دهد که اسپانیولت نیاز به تعویض دارد یا تنها با یک تعمیر ساده مشکل برطرف می شود.

مطالب بیشتر
مشکلات پنجره دوجداره و راه های برطرف آن

برای تعمیر پنجره دوجداره و همچنین مراحل تعویض اسپانیولت تعمیرکار مربوطه از پیچ بند و آلن برای تنظیم زاماک و توپی پنجره، آچارهای که مخصوص رگلاژ پنجره دوجداره است و در بعضی موارد از چکش و پیچ گوشتی هایی که برای پروفیل مناسب هستند استفاده می شود. اگر اسپانیولت به درستی و اصولی جایگزین و نصب نشود بسیار مخرب است و امکان دارد کل سیستم قفل پنجره را از بین ببرد و رگلاژ پنجره را مختل نماید.

جمع بندی

گروه فنی و مهندسی فیدار در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیومی به صورت تخصصی و ماهرانه آماده ارائه خدمات در تمام مناطق تهران و اطراف آن و در شهر کرج می باشد. این مجموعه در کوتاه ترین زمان ممکن نیرو متخصص را به محل مورد نظر اعزام می نماید.

شماره تماس فیدار