یراق آلات که کمتر به آن توجه می شود اما در میان اجزاء پنجره نقش مهمی در عملکرد پنجره ایفا می کند. در واقع یراق آلات اکثراً فلزی بوده و نقش آن ها مربوط به عملکرد بهتر در و پنجره و باز و بسته شدن آن است. در این متن قصد داریم نقش و اهمیت اسپانیولت در پنجره دوجداره را بررسی کنیم.

اسپانیولت پنجره دوجداره چیست؟

اسپانیولت نوعی قفل پنجره است که در دسته یراق آلات قرار دارد. البته این قطعه موجب قفل شدن پنجره در چارچوب و فریم آن می شود. ضمن اینکه اسپانیولت به پنجره در پروسه عایق بندی کمک می کند. دقت داشته باشید که قابلیت عایق بودن یک پنجره دوجداره به مقدار زیادی وابسته به بخش یراق اسپانیولت پنجره می باشد.

نحوه کار اسپانیولت

عملکرد اسپانیولت به این صورت است که با قرار گرفتن چند زبانه در قسمت مشخصی از پنجره بازشو بر روی چارچوب پنجره قفل می شود. در قسمت روبروی لولا ها و با چرخش دستگیره و با درگیر شدن زبانه های روی اسپانیولت به زاماک روی چارچوب متصل می شود و در این شرایط لنگه درب یا پنجره به چارچوب می چسبد. به همین دلیل در هنگام بسته بودن از نظر عایق بودن بسیار مناسب خواهد بود.

اسپانیولت در پنجره دوجداره

تنوع اسپانیولت

اسپانیولت در پنجره دوجداره به چند مدل تقسیم می شوند. شامل اسپانیولت پنجره کشویی، لولایی ، فولکس واگنی از این قبیل می باشند. که هر کدام از این مدل ها دارای ویژگی ها خاص خود می باشند. تفاوت اصلی در سیستم حرکتی آن ها است در واقع همگی در عملکرد یکسان هستند.

مطالب بیشتر
نحوه رگلاژ درب دوجداره

ایرادات اسپانیولت

مشکلات اسپانیولت زمانی مشخص می شود که در زمان باز و بسته کردن درب و پنجره قفل آن دچار مشکل شود. از دلایل این مشکلات می تواند جنس نامناسب یا استفاده نادرست باشد. نصب نادرست طوری مخرب است که ممکن است به کلی سیستم قفل پنجره را از بین ببرد و رگلاژ پنجره دوجداره را مختل کند.

از دلایل شکستن اسپانیولت

  • فشار بیش از حد بر دستگیره درب و پنجره
  • عدم نصب صحیح یراق آلات و پنجره
  • رگلاژ نکردن یا رگلاژ غیر اصولی پنجره
  • کیفیت نامناسب اسپانیولت و ضعف آلیاژ سازنده آن

چگونگی تعویض اسپانیولت

تعویض اسپانیولت یکی از مسائل تخصصی در حوزه در و پنجره است. اسپانیولت ارتباط مستقیم با قفل پنجره دارد و از این جهت بسیار اهمیت دارد. اولین قدم برای تعویض این قطعه تشخیص اینکه مشکل از کجا است. در پروسه تعویض اسپانیولت، تعمیرکار از پیچ بند و آلن برای تنظیم زاماک و توپی پنجره، آچارهایی که مخصوص رگلاژ هستند و در برخی مواقع از چکش و پیچ گوشتی هایی که برای پروفیل مناسب هستند استفاده می کند. در صورت بروز مشکل در کوتاه ترین زمان با تعمیر کار متخصص در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره مجموعه فیدار تماس بگیرید.

اسپانیولت در پنجره دوجداره

نگهداری از اسپانیولت

از وارد نمودن فشار اضافی بر روی اسپانیولت همواره پرهیز کنید. و در صورتی که متوجه شدید پنجره از رگلاژ خارج شده است بهتر است سریعاً برای تعمیر آن اقدام نمایید. بیشترین عاملی که می تواند در بروز خرابی موثر باشد، استحکام پایین و نداشتن فریم در پنجره های دوجداره است. آنچه در مهم ترین قطعه مربوط به اسپانیولت حائز اهمیت است، مکانیزم مرکزی آن است که عدم استفاده از آلیاژ مناسب در ساخت قطعات مربوط به آن موجب از کار افتادن چرخ دنده ها، شکست زبانه، فشار بیش از حد بر روی دستگیره و در نتیجه عدم عملکرد مناسب فنر اسپانیولت می شود. این امر منجر به قفل شدن دائمی درها هنگام بسته شدن و نهایتاً عدم کارایی یراق می شود.

مطالب بیشتر
تعمیر پنجره آلومینیومی
جمع بندی

یراق آلات از جمله بخش های هستند که به آن کمتر توجه شده ولی در عین حال بسیار حائز اهمیت می باشد. نقش اسپانیولت در پنجره دوجداره در قسمت قفل پنجره بسیار پر رنگ می باشد و در عایق بندی تاثیر زیادی دارد.

شماره تماس فیدار