امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نسل جدیدی از پنجره ها که معروف به پنجره دوجداره است بیشتر به چشم می خورد. چرا که این پنجره تاثیر بسزایی در چشم انداز ،تهویه ،زیبایی فضا و نور گیری محیط دارد. با وجود همه مزایایی که این گروه از پنجره ها دارد لازم است تا اجزاء اصلی پنجره دوجداره را به خوبی بشناسید.

اجزاء اصلی پنجره دوجداره

یراق آلات

یراق آلات پنجره دوجداره شامل قفل ،لولا ،دستگیره ،اسپانیولت و قطعات فلزی که بر روی پنجره سوار شده است. در دسته یراق آلات انواع بازشو از تک حالته، دوحالته ،کشویی، آکاردئونی، کلنگی، فرانسوی، فولکس واگنی را می توان نام برد. که بر اساس نیاز خود و فضایی که دارید نوع بازشو پنجره دوجداره را انتخاب می نمایید.

اجزاء اصلی پنجره دوجداره

پروفیل یو پی وی سی

همانطور که می دانید یو پی یو سی ماده اصلی تشکیل پنجره دوجداره است که دارای دوام و ماندگاری بالایی می باشد. برای بالا بردن ماندگاری یو پی یو سی از پایدار کننده استفاده می شود. و همچنین برای بالا بردن استحکام آن از پر کننده کربنات کلسیم استفاده می شود. به همین خاطر این پروفیل دارای مزایای بیشماری از جمله زیبایی ،وزن سبک ،عدم اشتعال ،خمش پذیری، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و انعطاف پذیری را شامل می شود.

شیشه دوجداره

به طور کلی شیشه دوجداره از اجزاء اصلی پنجره دوجداره محسوب می شود که عایق حرارتی مناسبی نیز می باشد. با استفاده از این نوع شیشه دیگر هوای بیرون به فضای داخل منزل نخواهد آمد و از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند.

مطالب بیشتر
تاثیر اسپانیولت در پنجره دوجداره

توجه داشته باشید که ماندگاری شیشه به عوامل متعددی مانند کاربری ، طرز ساخت و مان نصب ، کیفیت مواد استفاده شده ،تفاوت دما بستگی دارد.

دستگیره

از اجزاء اصلی پنجره دوجداره که بسیار پرکاربرد است دستگیره می باشد. انتخاب دستگیره پنجره دوجداره مناسب نه اینکه تنها جنبه زیبایی داشته باشد بلکه طول عمر و عملکرد آن نیز مهم می باشد.

اسپانیولت

اسپانیولت که به طور عام آن را به اسم قفل درب می شناسند یکی از  اجزاء اصلی پنجره دوجداره محسوب می شود. دقت داشته باشید که آلیاژ مورد استفاده در ساخت اسپانیولت تاثیر بسزایی در کیفیت آن دارد. توجه نمایید چرا که بی کیفیت بودن این یراق سبب افزایش فشار بر روی دستگیره شده و به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد.

لولا

دقت نمایید که لولا پنجره دوجداره حتما باید توانایی تحمل وزن پنجره را داشته باشد. ضمن اینکه لولا بی کیفیت دارای وزن سبکی می باشد که به زودی خراب می شود و سبب از کار افتادن پنجره می گردد.

اجزاء اصلی پنجره دوجداره

نگهداری از پنجره دوجداره

  • برای تمیز کردن شیشه ها و پنجره دوجداره می توانید از مخلوط آب و صابون استفاده نمایید.
  • برای جدا کردن برچسب های که به شیشه و پنجره چسبیده، می توانید از سشوار برای راحت جدا کردن استفاده نمایید.
  • اگر در بخش های مختلف از منزل کارهای تعمیری دارید می توانید روی پنجره دوجداره را با روکش بپوشانید.
  • برای ماندگاری بهتر پنجره بهتر است هر چند مدت یکبار با پارچه ای آغشته به صابون یا مایع تمیز کننده درزهای بین پنجره را تمیز کنید.
مطالب بیشتر
تعمیر پنجره دوجداره
جمع بندی

در این متن توضیحات کاملی در خصوص اجزاء اصلی پنجره دوجداره بیان شد تا بتوانید با شناختن این اجزا و نگهداری صحیح از پنجره مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید. البته که با گذر زمان احتیاج به رگلاژ پنجره دوجداره به وجود می آید و این مورد اجتناب ناپذیر است. برای اینکه این مرحله به درستی و کامل انجام شود حتما کار را به دست فرد ماهر و متخصص در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیومی بسپارید. که گروه فنی و مهندسی فیدار با ارائه خدمات در تهران و کرج آماده می باشد.

شماره تماس فیدار